30 december 2014

Château du Lort AOC Bordeaux Supérieur 2011

Bij het invoeren van deze wijn in m'n Excel-sheet zet ik in de kolom 'hout' een vraagteken. De site van de producent helpt me totaal niet verder. Nadat ik hem heb geopend en er een eerste snuif van heb genomen kan ik 'ja' invullen, hoelang echter en waarin blijft een raadsel. Wel weet ik dat hij merlot gedomineerd is, aangevuld met cabernet sauvignon en cabernet franc, alcohol is 14%. Hij is helder in het glas, donkerrood, intensiteit 3 uit 5. Behalve een houttoets zit er nog wat animaals in de neus, rijp zwart fruit, tabak, iets belegens. Zacht zoetje in de aanzet, beetje rauwe drogende tannines (2 uit 5), goeie zuren, een bittertje, er is balans. Smaken van vooral zwoel zwart fruit, iets rokerigs, tabak, licht animaal. Tikje aan de jonge kant nog, een jaartje of twee, drie rust kan hij wel hebben en dan er zeker bij eten. Een etmaal later is hij wat minder houtig maar al wel iets geoxideerd. Twee uurtjes van tevoren karafferen dus en dezelfde dag opdrinken. Verkrijgbaar bij de Dirck III.