06 december 2014

Cantine Settesoli DOC Sicilia Fiano 2012

Na de druifluis-epidemie in Europa is de fiano een wat 'vergeten' druif geworden. Wel frappant dat wijngigant Cantine Settesoli hem dan gewoon standaard in het assortiment heeft en levert aan de supermarkt in Nederland. Ik schroef 'm open bij een salade met ui, geitenkaas en bruine olijven. Alcohol is 13%, geen hout. Een vrij intense strogele kleur in het glas. Eveneens in de neus komt-ie behoorlijk binnen, flink aromatisch, zonnebloemolie, maïs, ziltig, geen fruit meer, hooguit overrijpe mango. Gezien het oogstjaar waarschijnlijk iets te laat geopend en misschien minder fris dan dat hij bedoeld is maar mij hoor je vooralsnog niet klagen. Gelukkig zet de trend zich door in de mond. Filmend, vettig, speekselopwekkend, mooie zuren, tongtintelend, zonnebloemolie, ziltig, nou ja, zeg maar gerust zout. Vooral met de geitenkaas en olijven een hele goeie combinatie. Bij het gebraden worstje van scharrelvarken met smokey BBQ-saus bleef de wijn nog overeind. Ik kan me voorstellen dat hij het ook goed doet met zeevruchten, ansjovis, sardientjes en verschillende kaassoorten. Ondanks dat deze wijn twee jaar terug een stuk frisser gesmaakt zal hebben, kan ik hem op deze leeftijd zeker waarderen. De fiano gaan we vaker proberen.