09 december 2014

Barisi 'Era Ora' Swiss Cuvée Red 2011

Ik had er een hard hoofd in: goedkoop etiket, goedkope fles (zonder ziel), goedkope supermarkt (Lidl). Je zou denken dat ook de prijs laag zou zijn maar dat viel nog vies tegen, die was toch ruim acht euro. Dan moet ik er wel even bij zeggen dat ik hem in Zwitserland zelf gekocht heb, daar is alles duurder. Ik kocht hem vanwege de combinatie van de druiven. Ik ben een fan van pinot noir en drink daar eigenlijk alleen mono-cépages van. Des te interessanter vind ik het wanneer men ervoor kiest deze te blenden met andere druiven. Ik heb er nu al enkele van in m'n voorraad liggen, vandaag trek ik er eens eentje open. Hij zit in de mix met de regent en de garanoir, een Zwitsers ras, verhoudingen niet bekend, geen hout, alcohol is 13%. Bleek rood tot magenta in het glas, intensiteit 1 uit 5, heel licht pétillant. Een floraal aroma, kruidig, chocola, beetje snoeperig. Een zacht mondgevoel, mooie zuren, een zoetje, lekker bittertje, zachte tannines (1 uit 5). Best nog vol van smaak, je verwacht het niet afgaand op de kleurintensiteit, rond, sappig, veel rood fruit, aardbei, kers, floraal, bloedsinaasappel. Hij doet me enigszins denken aan deze Lieblich Spätburgunder uit het Ahrtal. Zo zie je maar weer, een goedkope uitstraling maar nog best verrassend.