27 augustus 2014

Weingut Anselmann Cabernet Mitos Barrique trocken 2011

Nog één dag en het is #CabernetDay. Het merendeel zal dan gelijk aan cabernet sauvignon denken, de wijnliefhebber weet ook nog de cabernet franc te noemen. Iemand die zich wijnkenner noemt kent ook de cabernet blanc, carbon, carol, colonjes, cortis, cubin, dorio, dorsa, jura, moravia, pfeffer, severny en de mitos die ik nu in m'n glas heb (ik geef toe: ik moest ze ook allemaal opzoeken). Alcohol is 13,5%, 'im Barrique gereift', oftewel houtrijping. In het glas diep donkerpaars, intensiteit 5 uit 5. Ik denk gelijk: is dit dan een 'teinturier' (druif waarvan het vruchtvlees rood gekleurd is)? Maar dat is het niet, het is een kruising tussen de blaufränkisch en de cabernet sauvignon. Dan steek ik m'n neus in het glas: kurk. Helaas. Dacht ik weer een voor mij nieuw druivenras af te kunnen strepen, gaat die vlieger niet op. Nou ja, ik rubriceer hem wel als zodanig maar ik zal nog een ander exemplaar moeten scoren om de karaktereigenschappen van deze druif eventueel te mogen kunnen proeven. En voor morgen zal ik een andere cabernet moeten gaan opentrekken.