10 augustus 2014

The Accomplice Shiraz 2011

VVV-bonnen. Waar kun je die krengen ook weer allemaal inleveren? Ergens waar ze wijn verkopen... zoek, zoek, google... de Hema! Nou ja, vooruit dan maar. Ik heb eigenlijk niet eens verder gekeken en geïnformeerd of je ze misschien ook bij een wijnspeciaalzaak kunt inwisselen. Hoe dan ook, voor veertig euro aan bonnen, daar kun je bij de Hema toch al gauw een flesje of zes, zeven voor kopen. Onder andere het exemplaar van vandaag uit Zuid-Oost Australië. Alcohol is 13%, geen vermelding van houtopvoeding. In het glas heel helder, kleurintensiteit 2 uit 5, felrood, licht oranje in de rand. Hûh? Syrah zonder magenta of paarse kleur en dan ook nog zo helder? In de neus licht aromatisch, bloemig, rood fruit, klein beetje animaal. In de mond hoge zuren, een zacht mondgevoel, tannines nauwelijks aanwezig, klein bittertje in de korte afdronk. Een niet al te hoge smaakintensiteit, vrij lichte en frisse wijn, rood fruit, bessen, kersen, aardbei, beetje rokerig, een soort van hout proef ik ook nog, waarschijnlijk een toevoeging. Heel atypisch voor Nieuwe Wereld Shiraz. Als ik hem blind zou hebben geproefd had ik hem voor Pinot Noir kunnen houden, ook uit de Nieuwe Wereld, dat dan weer wel. Word ik weer effe met beide benen op de grond gezet en lekker scherp gehouden. Zo kan het dus ook. Voor wat betreft het totaalplaatje smaakt hij helemaal niet verkeerd. Trek... ik bedoel schroef hem alleen niet open bij een gerecht dat een wat steviger wijn verlangt, daar is hij net iets te dun voor.