11 juli 2014

Villa Maria Marlborough Private Bin Sauvignon Blanc 2013

Ik besteed zelden meer dan één bladzijde aan een proefnotitie in m'n notitieboekje, doe ik dat wel dan móet de wijn wel goed zijn. Alhoewel ik wijnen van de sauvignon blanc druif regelmatig bestempel als zijnde 'niet mijn favoriet' moet ik concluderen, m'n Sauvignon Blanc reviews teruglezend op Wijn-Blog, dat ik toch een redelijk groot aantal mooie exemplaren heb mogen proeven. De meest positieve beschrijving tot nu toe betrof de 'Cool Coast' van Casa Silva. De wijn van vandaag komt uit een hele andere hoek: Nieuw Zeeland. De beschrijving zal echter zeer veel overeenkomsten vertonen met die van de Chileen. In het supermarktsegment vind je veelal hele expressieve en typische Sauvignon Blanc's uit Nieuw Zeeland, typisch voor Nieuw Zeeland, niet zozeer de druif. In deze 'Private Bin' editie van Villa Maria staat de druif helemaal centraal. Alcohol is 13%, geen hout. In het glas heel, heel licht groen-geel, intensiteit 1 uit 5. Bij het openschroeven stuift het aroma al mijn kant op en grappig genoeg blijft dat hele stuivende gereserveerd voor dat ene moment van openen. Vanaf hier blijven de geuren subtiel in het glas gevangen, voornamelijk buxus (kattenpis) en groene appel. Vanuit de koelkast koud in de mond gelijk al typisch sauvignon blanc: buxus, grassig, citroen, hoge zuren, tongtintelend, strak en toch heel sappig, speekselopwekkend. Al opwarmend komt daar een klein beetje mango, ananas en grapefruit bij. De smaak van Venco 'zwart-witjes' blijft aan m'n tanden plakken. Een enorm mooie Sauvignon Blanc, eerder Europees dan Nieuw Zeelands, subtiel, elegant, gracieus. Zo mogen ze van mij allemaal zijn. Verkrijgbaar bij wijnspeciaalzaken.