29 juli 2014

Bodegas Alodia DO Somontano Moristel 2009

In mijn 'quest for the holy grape' heb ik er weer een voor mij nieuwe mono-cépage bij, ditmaal van de moristel. Ik schrijf zelf altijd eerst m'n proefnotitie om vervolgens meer info via internet of uit de 'druifbijbel' Wine Grapes te halen. Dit om ervoor te zorgen dat ik niet van tevoren beïnvloed raak. Grappig om te lezen dat Jancis Robinson dezelfde mening heeft over houtgebruik bij deze druif. Alcohol is 14%, 'slechts' vier maandjes houtopvoeding in zowel Frans als Amerikaans eiken. In het glas dieprood van kleur, intensiteit 4 uit 5. In de neus gelijk het hout gevolgd door zwoel zwart fruit, licht prikkelend, beetje aards, tikje belegen, kers, champignon, stophoest... enige complexiteit alhier. In de mond hoge zuren, droog, beetje belegen, prikkelend op de tong, voornamelijk zwart fruit en vooral hout. Je zou zeggen dat die vier maanden nauwelijks zouden bijdragen maar het heeft eigenlijk de overhand. Hoe meer mono-cépages ik proef, des te moeilijker wordt het om typische karaktertrekken toe te wijzen aan een bepaalde druif, zeker wanneer je er nog maar één van hebt geproefd en dus geen vergelijkingsmateriaal hebt waardoor het benoemen van een gemene deler onmogelijk wordt. Wanneer het hout dan ook nog dominant aanwezig is ga ik me er niet eens aan wagen. Ik weet wel dat ik het een heerlijke wijn vind, ondanks het hout. Of dat dan aan de druif ligt of aan de wijnmaker maakt me dan ook niet meer uit. Gekocht bij Wijnen uit Spanje, hier de LINK naar de importeur.