21 juni 2014

#LambruscoDay Azienda Agricola Cavaliera DOP Lambrusco Grasparossa di Castelvetro Secco frizzante 2013

Vandaag was het World #LambruscoDay. Échte Lambrusco wel te verstaan met een minimum alcoholpercentage van 11%, niet die goedkope shit die je steevast onderin de schappen van de super of slijter ziet staan van rond de drie euro. Met de lambrusco grasparossa heb ik er weer een voor mij nieuw druivenras bij, jippie! Het is dan ook nog eens een vin naturel, biologische wijn met zo min mogelijk toegevoegd sulfiet. Alcohol is 11,5%, geen hout. Bij het inschenken een fijne mousse, helder magenta van kleur, het lijkt op cassis. Een wat 'droge' neus, lijkt een beetje op Beaujolais gamay, kers, framboos, appel, peer. De bubbels zijn ook in de mond aangenaam zacht, niet agressief. Hij is droog, beetje drogend ook, heel fruitig en verfrissend (gekoeld uiteraard). Al opwarmend in het glas wordt-ie eigenlijk steeds mooier en begint-ie steeds meer smaakovereenkomsten te vertonen met een stille rode wijn, een hele jonge dan, van barbera ofzo. Smaken van appel, framboos, kers, klein bittertje in de finale. Het meest opvallend is het puur fruitige karakter, nu is 11% al vrij laag maar dan heb ik ook het idee dat er geen eens alcohol in zit, zo makkelijk drinkt het weg. Geen vermoeidheidsverschijnselen, geen koppijn (misschien even tot morgen afwachten) en ik heb in m'n eentje al bijna de hele fles leeggedronken. Puur, dat is het juiste woord. En dat heb ik wel vaker met een vin naturel. Vergist druivensap zoals het zou moeten zijn. Heerlijk. Verkrijgbaar bij De Wijntherapeut.