20 juni 2014

Berberana DO Catalunya Dragon Reserva Chardonnay Macabeo 2010

Altijd leuk om te zien dat Wijn-Blog reviews van Berberana wijnen het meest worden gelezen wanneer de Albert Heijn ze weer eens in de 'bonus' gooit. Zo ook deze week, 2 flessen voor de prijs van 1. Voor wat betreft wit heb ik alleen nog maar de White Dragon geproefd dus ik pak de Dragon Reserva wit maar eens mee. Alcohol is 12%, druivenrassen als vermeld op het etiket chardonnay en macabeo, die laatste wordt in Rioja ook wel viura genoemd, blendverhouding niet kunnen vinden. In het glas minuscule belletjes, helder licht strogeel met een groene zweem. In de neus heel grassig, bijna denk ik dat er sauvignon blanc in m'n glas zit, klein beetje ziltig, mineralig, zonnebloemolie, hintje tropisch fruit. In de mond filmend, vettig, mooie zuren, droog, licht bitter in de finale. Smaken van zonnebloemolie, ziltig, citroen, grapefruit. Hij is niet licht, hij is niet niet zwaar maar te zwaar voor een maaltijdsalade en te licht voor bij vette vis. Wat je er bij wilt eten moet echter wel uit zee komen, de ziltige smaak vraagt daar om. Garnalen, mosselen, oesters, kokkels, scheermessen, krab, kreeft... 'fruits du mer' als het ware. Hoe meer slokken ik ervan neem des te meer overtuigd ik raak. Op dag drie, het is inmiddels 22 juni, smaakt hij zelfs nog beter, meer tropisch fruit. Volgens de biodynamische kalender is dit een betere dag om wijn te drinken. Je hoeft daar niet in te geloven maar het is voor mij wel opvallend hoe vaak het toch weer klopt. Ook met deze Berberana wijn kun je weer punten sparen.