25 mei 2014

Perswijn Voorjaarsproeverij 2014


Dat overkomt mij weer. Nauwelijks een half uurtje binnen en een standhouder stoot een fles rode wijn om... over mijn kleren. Primeur voor me. Of de duvel ermee speelt: op de tafel ernaast van Bodegas Fontedei promoot men wine-stain-removers van Koala. Uiterst behulpzaam word ik van top tot teen afgeveegd met deze kleine doekjes met veel ingrediënten die eindigen op -inone. Een kwartiertje later ben ik weer opgedroogd en is er niets meer van de wijnvlekken te bespeuren. Ik geloof niet dat er een betere reclame voor dit product mogelijk is. Volgens Bodegas Fontedei levert men alleen aan Horeca maar ik denk dat er best plek op de consumentenmarkt voor is. Of in de wijnhandel zelf in dit geval. Hoe dan ook, ik kwam hier om wijn te proeven, niet om erin te douchen. Duizend excuses later kon ik eindelijk de rest van de tafels langs.


Het was lekker druk op de consumentendag. Ik had alleen net de prijsuitreiking gemist van het wijnconcours. Gelukkig waren alle prijswinnende wijnen bij elkaar verzameld op de eerste paar proeftafels. Onnodig te vermelden dat dit kwalitatief hoogstaande wijnen betrof. Opvallend: twee wijnen van Albert Heijn en twee van Wijnvoordeel vielen ook in de prijzen. Wellicht een aparte bespreking op Wijn-Blog waard. Niet alle tafels kregen alle aandacht die ze verdienden van me, ik moest keuzes maken. Daardoor heb ik ongetwijfeld wat gemist maar van hetgeen ik wel heb geproefd breng ik graag de volgende onder de aandacht. De Aaldering Pinotage Blanc bijvoorbeeld... hûh? Pinotage blanc? Een nieuw druivenras? Nee hoor, een blanc de noir oftewel witte wijn van normale blauwe pinotage druiven. Als je beweert niet van witte wijn te houden moet je deze eens proeven, je bent om. Verder zo ongeveer de complete range van Lammershoek bij WineMatters. Biologische wijnen, ongefilterd, zo min mogelijk toegevoegd sulfiet, vinificatie in beton. Heel apart, vooral de 'onderwaterwijn'. Wijn die rijpt in vaten die onder water liggen. Of het iets toevoegt kon ik er niet uithalen maar hij was zeker mooi. Of wat te denken van een witte wijn van de hárslevelü? Een veel voorkomende druif in Hongarije maar nu dus uit Zuid-Afrika! Ook even aandacht voor de Guy Breton Morgon Vieilles Vignes 2012 van de Wijntherapeut. Eén sessie met deze fles en al je problemen zijn verdwenen. Uit de DO Penedés van Cellar Pardas de Collita Roja 2012, een jonge en veelbelovende wijn gemaakt van de tot nu toe voor mij onbekende druif sumoll. Toch nog een nieuw druivenras erbij vandaag! Op de dag voor wereld-Sherry-dag ben ik uitermate verrukt van de Monteagudo Delgado Zuleta Amontillado. Een volle, ronde, droge sherry. Zacht, noterig, veel smaak. Wanneer komt Sherry weer eens op de kaart?


Ik sta nog even stil, nou ja, iets langer dan even, bij de tafel van Brederode Wijnkopers. Een nieuwe en rijzende ster aan het firmament van de wijnwereld. Net begonnen en gelijk al twee prijswinnende wijnen. Een derde plaats voor de Oostenrijkse Gottschelle Kremstal Reserve Grüner Veltliner 2012 van Weingut Müller en de eerste plaats voor de mousserende Stone Dwellers Sparkling gemaakt van chardonnay en pinot noir. Bubbels uit Australië. Kurkdroog met een mini-zoetje, strak en romig, fris en vol... allemaal tegenstrijdigheden; hoe bedoel je complex? Onder de tafel hielden ze Diana verborgen. Een cuvée van zweigelt, merlot en cabernet sauvignon. Zestien maanden in kleine vaten maar subtiel verweven in de wijn. Heel zacht en toch krachtig, peperig. Gewoon zichtbaar op de tafel stond daar dan ook nog de Shiraz 2012 van de 'Ladies who Shoot their Lunch', is dat stoer of niet? De inhoud in ieder geval zeker. Enorm complexe en lang nadreunende syrah in optima forma. Daar kun je me 's nacht voor wakker maken...

Klik HIER voor een beknopte foto-impressie op FaceBook.