11 april 2014

Château Saint Estève d'Uchaux Grande Réserve 2007

Ik ben een beetje aan het opruimen in de voorraad. Niet het oudste oogstjaar maar de wijn met de oudste aanschafdatum gaat er aan. Een fles die ik kocht in 2010. Een topjaar voor de Rhône, 2007. Op het moment van proeven destijds vond ik hem fantastisch, eens kijken of ik hem vier jaar lang goed heb weten te conserveren. Alcohol is 14,5%, geen hout, grenache 60% en syrah 40%. In het glas helder, felrood met een oranje rand. In de neus rijp rood en zondoorstoofd zwart fruit, kers, milky, jammy. Een zacht mondgevoel, hoge zuren, afgebouwde tannines, goede balans. Rijp rood fruit, kers, zondoorstoofd zwart fruit, pruim, chocola, tabak en dat alles met een hoge smaakintensiteit (4 uit 5). Vanaf het moment dat ik m'n neus in het glas stak had ik spijt. Spijt dat ik zo egoïstisch ben geweest om deze wijn niet te delen maar in m'n eentje op te drinken. Meer voor mij, dat wel, maar ik had er graag iemand van willen laten meegenieten.