11 maart 2014

WineLife Pubquiz in wijncafé Lefebvre


Ik drink graag een wijntje, dat komt vast niet als een verrassing. Het liefst doe ik dat thuis, vertrouwde geuren, m'n eigen glas, geen storende elementen. Ik ben zeker niet meer de kroegtijger die ik vroeger was. Dat ik me op een doordeweekse dinsdag dan toch in een bar bevind is wel heel speciaal. Maar het is dan ook een wijnbar, Wijncafé Lefebvre in Utrecht om precies te zijn. De volgende ochtend om 6:15 uur gaat m'n wekker weer dus wat doe ik hier? Winelife magazine organiseert er de pubquiz. Een bekend fenomeen, misschien al zelfs ingeburgerd maar de 'twist' zit 'm erin dat alle quizvragen betrekking hebben op wijn. De quizmaster is niemand minder dan Edwin Raben, bekend sommelier. De geserveerde wijnen komen allemaal van Châteaux & Domaines Castel, import van Groupe LFE. Na een try-out in Amsterdam stond Lefebvre in Utrecht toneel voor de officiële eerste ronde. Het zou geen 'wijntje raden' worden maar vrijwel allemaal theoretische vragen, enkele reuk- en proeftests, beeld- en geluidsvragen. In totaal vijf vragenrondes waarbij zes verschillende wijnen werden geserveerd en ook voor hapjes was gezorgd. De wijnen werden gedronken, niet geproefd. Nodeloos te vermelden dat het steeds gezelliger en rumoeriger werd naarmate de avond vorderde. De microfoon met versterker voor de quizmaster was geen overbodige luxe. Er kon worden ingeschreven als team van minimaal twee, maximaal vier personen. Zelf kwam ik als toeschouwer maar mocht aanschuiven bij het team van "Het Gouden Glas". De vragen waren best pittig. Wie hier goed scoort verdient wat mij betreft minimaal het 'wijnbrevet'. Mocht je daarvan al in het bezit zijn dan blijft het nog steeds lastig, om niet te zeggen "listig". Niet dat er persé alleen maar wijnliefhebbers aan mee kunnen doen, gezien de (lage) scores van sommige teams werd er vooral ook meegedaan vanwege de gezelligheid. Wat dat betreft kun je het niet veel beter treffen voor slechts 15 euro inschrijfgeld per persoon voor zes glazen wijn, hapjes en veel lol. Natuurlijk waren er ook die-hards, echte wijntijgers die zelfs van tevoren hadden gestudeerd en geoefend. Na elke vragenronde werden de antwoorden bekend gemaakt en af en toe volgde een tussenstand. "Het Gouden Glas" zakte helaas af van de eerste naar gedeelde tweede naar uiteindelijk de derde plaats. Tweede werd het team van de "Chateauneuf-du-Papie's" en de winst ging naar het team van "Ruben's Angels". De volgende ronde is op 8 april in wijnbar Vyne te Amsterdam.


Check voor meer info de site van Winelife of de speciale Facebook-pagina van de Winelife Pubquiz. Meer foto's op de Facebook-pagina van Wijn-Blog.