07 januari 2014

Weingut Anselmann Kerner Kabinett trocken 2012

In 2014 ga ik gestaag door op het ingeslagen pad: wijnen van onbekende druivenrassen proeven en pareltjes zoeken, zowel in de supermarkt als in de speciaalzaak. Die speciaalzaak ga ik weer intensiever bezoeken waarbij ik mijn budget naar boven bijstel. Minimum besteding per fles zal hier zo'n 15 euro bedragen. In dat prijssegment kun je bijna niet teleurgesteld worden. Voor wat betreft de voor mij onbekende druivenrassen; vandaag heb ik er weer één. Kerner. Het kind van schiava grossa en riesling, vernoemd naar arts en tekstschrijver Justinius Kerner die zijn patiënten een glas wijn per dag voorschreef als zijnde het beste medicijn. Ik ben de laatste om hiertegen in discussie te gaan. Weingut Anselmann ligt in de Pfalz en heeft vele mono-cépages in zijn gamma, enkele daarvan hebben op Wijn-Blog reeds de revue gepasseerd en er zullen nog meerdere volgen. Alcohol is 12,9%, geen hout. In het glas licht goud-geel met een groene zweem. In de neus licht aromatisch, beetje floraal, een honingtoets. In de mond een heel klein zoetje, hij is wel droog, hoge zuren, erg fris, smaken van voornamelijk citroen en een klein beetje bloemenhoning. Ik krijg spontaan zin in oesters terwijl ik die tot nog toe slechts één keer heb mogen proeven. Klik HIER voor verkoopadressen in Nederland.