31 januari 2014

Di Majo Norante IGT Terre degli Osci Sangiovese 2012

Wijnen van de sangiovese ken ik van de proeverijen voornamelijk van de tandentrekkende tannines, een 'droge bek' kreeg ik er altijd van. Misschien dat ik er daarom nog slechts zes heb beschreven op Wijn-Blog. Eens kijken hoe het met dit exemplaar is gesteld. Alcohol is 13%, geen hout. In het glas diep rood, lichtjes magenta in de rand, kleurintensiteit 3 uit 5. In de neus voornamelijk morel en zwart fruit. Een zacht mondgevoel, hoge zuren, prikkeltje op de tong, toch weer die straffe en drogende tannines (4 uit 5). Daar moet ik even doorheen voor ik bij het enorm fruitige karakter aankom. Veel rood fruit, kers, bes, fris, kruidig. Enorm sappig met een lekkere lange volwassen afdronk. Pas vijf minuten later proef je opeens de smaak van overrijpe bruine banaan in je slokpijp, helemaal niet vervelend ook al lijkt dat in geschrift misschien zo. En die smaak blijft dan ook nog gewoon met gemak een uur daar hangen na je laatste slok. Heerlijk! Verkrijgbaar bij Wine in Black.