25 januari 2014

Cono Sur Bicicleta Central Valley Pinot Noir 2012

Ik sluit de trilogie van de piccolo petfles af met, naar ik hoop en verwacht, de lekkerste. Pinot noir uit Chili, dat kan toch bijna niet misgaan. In deze vorm wordt hij geschonken op de vluchten van KLM European Business Class. Alcohol is 13,5%, acht maanden houtopvoeding voor 40% van de wijn, de rest moest in roestvrij staal. In het glas helder, licht scharlaken rood met een magenta zweem in de rand. In de neus pinot noir zoals ik die ken uit Nieuw Zeeland en Duitsland, heel anders dan Bourgogne. Klein beetje aardse tonen, spetterend rood fruit, aardbei, bes, kers. In de mond heel fris, hoge zuren, mini-zoetje. Houtgebruik mooi gedoseerd, het rode fruit heeft de overhand en behoorlijk! Qua smaak niet direct typisch pinot noir, iets te hoge smaakintensiteit, niet subtiel en elegant genoeg maar ik kan me voorstellen dat hij hoog in de lucht precies de juiste balans heeft. Hier met beide voeten op de grond is het gewoon een lekker glas wijn. Verkrijgbaar bij de Mitra.