14 december 2013

Landgoed Overst Voerendaal Auxerrois 2011

Aanvankelijk dacht ik geen positief verhaal over deze wijn te kunnen vertellen. Na een paar slokjes schreef ik hem af als zijnde te oud, licht geoxideerd. Ik ben blij dat ik inmiddels de ervaring heb dat je een fles wijn best één, twee dagen open kan laten staan en hij daarmee wel eens beter wordt. Neemt niet weg dat een witte wijn van oogstjaar 2011, gekocht in 2013 en toen nog 10 maanden bewaard, behoorlijk wat van zijn frisheid en fruitigheid heeft verloren. Ik mag hem dan misschien waarderen maar ik proef hem niet zoals de wijnmaker hem heeft bedoeld. Met de druif auxerrois heb ik weer een voor mij nieuwe mono-cépage te pakken. Oorspronkelijk komt hij uit de Elzas maar ook in de heuvels van Limburg gedijt hij goed. Alcohol is 11,5%, geen hout. In het glas helder, licht strogeel met een groene gloed. In de neus behoorlijk aromatisch, beetje grassig, ziltig, kruidig, geuren van zonnebloemolie, maïs, mango, perzik, ingedroogde honing. In de mond een hele lichte tongtinteling, hoge zuren, redelijk vol van smaak, beetje ziltig. Mango, perzik en die ingedroogde honing komen ook hier weer terug. In combinatie met schaal- en schelpdieren of klassiek bereide asperges helemaal niet verkeerd, ook na twee jaar niet.