09 december 2013

Cantina Valpantena IGT Veneto 'Torre del Falasco' Corvina 2010

Blij ben ik dat ik weer een voor mij nieuwe mono-cépage mag proeven, van de corvina dit keer, corvina veronese om volledig te zijn. Meestal zit deze druif in de blend samen met rondinella en molinara om er Valpolicella wijnen mee te maken. Alcohol is 13%, geen hout. In het glas helder kersenrood, intensiteit 3 uit 5. Op de stille spiegel kruidig maar ook een beetje waterig, de geur van een zomerse regenbui. Na het walsen vooral rood fruit, rabarber en ijzer. In de mond fris, knisperend vers rood fruit, bessen, kersen, tenenkrommend hoge zuren, nauwelijks tannines, ook weer een ijzersmaakje, beetje dunnetjes allemaal. Op dag twee werd hij iets ronder. Toch eens een wat duurder exemplaar met houtrijping gaan proberen. Ik denk niet dat ik een goed beeld van de corvina heb gekregen nu.