12 december 2013

Bodegas Lozano DO La Mancha Aureum 'Gran Oristan' Gran Reserva 2007

Ik maakte al kennis met hem op de 'Sneak Proefview' van de C1000 en tipte 'm gelijk op FaceBook en Twitter. Nu ligt hij dan toch echt in de winkels, wees er snel bij, op is op. Een speciaal ingekochte luxewijn, normaal €7,99, nu €4,99. In het redelijk kleine filiaal in de stad waar ik woon was het schap al gelijk de eerste dag leeg. De laatste vijf flessen wist ik zelf te bemachtigen, sorry daarvoor. Alcohol is 13,5%, druivenrassen tempranillo 65% en cabernet sauvignon 35%, 24 maanden houtopvoeding in een mix van Frans en Amerikaans eiken. In het glas helder, fel kersenrood, kleurintensiteit 3 uit 5, licht magenta in de rand. Een frisfruitige neus, het hout nauwelijks te ruiken, rode bessen, bramen, frambozen, klein beetje perendrups. Hoe langer de fles openstaat, hoe donkerder het fruit in de neus wordt. Ook komt er iets animaals bij. Ontwikkeling in de neus. Ook in de mond begint hij heel fruitig, hoge zuren, nauwelijks tannines, licht bittertje in de finale. Het hout is goed gedoseerd, een lichte vanilletoets. Hij is ontzettend sappig, vol rood en zwart fruit, kersen, pruimen. Naarmate de bodem van de fles in zicht komt gaat het zwarte fruit domineren. Nog een tikje jong maar nu al mooie ontwikkeling ook in het glas. Een heerlijke 'nasmaak' blijft nog ellenlang in je keelholte hangen. Prachtig. Van de overige vier flessen in m'n voorraad zal ik er elk jaar eentje opentrekken om de evolutie te volgen. Aanrader.

26.11.2016 Update: Vandaag open ik m'n laatste fles. Ik weet het: dat is een jaar te vroeg maar ik heb er in de tussentijd ook eentje weggegeven (die ik tussen haakjes zelf ook nog heb mogen proeven). Ik zou hem weer tussen m'n aanraders zetten. Hij is nog steeds fris en fruitig maar nu ook 'rond', compleet, af. Precies op z'n top, à point, op dronk. Destijds was Spike Huisman de inkoper van de wijnen van de C1000 en ik kan gerust zeggen dat hij een zeer goede keus heeft gemaakt met deze wijn. Inmiddels is hij vertrokken naar de Albert Heijn. Laten we er van uitgaan dat zijn neus ook het assortiment van de AH naar een hoger plan zal brengen.