28 november 2013

Sneak Proefview C1000


Op het hoofdkantoor van de C1000 werd ik in de gelegenheid gesteld om een selectie wijnen te komen doorproeven. Een tiental daarvan is al een vaste waarde op het schap, een stuk of twintig komen éénmalig het assortiment versterken en wel in het immer feestelijk drukke, en wijnmaand bij uitstek, december. Van alle verkochte wijn in de wereld wordt maar liefst 95% aan de kassa van een supermarkt afgerekend. Het grote probleem van de inkoper is dat hij wijnen moet selecteren die veel mensen aanspreken. En met een gemiddelde aanschafprijs in Nederland van om en nabij de €2,80 per fles, mag het ook nog eens niks kosten. Best jammer. Afgezien dat veel kleine wijnboeren moeten ploeteren om het hoofd boven water te kunnen houden, is er in een iets hoger prijssegment zoveel moois te ontdekken voor de welwillenden. Neemt niet weg dat er af en toe verschrikkelijk mooie pareltjes in de super kunnen staan. En daarvan zaten er vandaag meerdere bij. Jammer dat die alleen actiematig zullen verschijnen maar gezien de marges is dat maar beter ook, anders zou er verlies gedraaid gaan worden. De gehele selectie was nergens vervelend, allemaal even toegankelijk, 'zelfs' de Bordeaux. De pareltjes hou ik eigenlijk het liefst nog even stil tot aan januari. De meeste zijn beperkt beschikbaar en ik wil zelf niet misgrijpen in de winkel. Maar vooruit, laat ik niet flauw zijn. Ik heb er vier geproefd waarvan je gerust een doosje kunt inslaan. En dan elk jaar een fles openen om de ontwikkeling te volgen. Mijn tips: Villa Barbi Umbria Rosso 2011, Lamatum Ribera del Duero Crianza 2009, Gran Oristan Bodegas Lozano Gran Reserva 2007 en Le Haut-Médoc de Haut-Bages Liberal 2008.