10 oktober 2013

Vini & Distillati Angelo Delea DOC Ticino Bianco di Merlot 2011

#MerlotMe please! Nou ja, eigenlijk liever niet. Ik vind er niet zoveel aan, merlot. Ik kan me heel goed identificeren met de hoofdpersoon uit de film "Sideways", fan van pinot noir, merlot-hater. "I am NOT drinking any fucking Merlot!" is een gevleugelde uitspraak geworden. Vlak na het uitkomen van die film daalde in Amerika de verkoop van merlotwijnen en steeg die van de pinot noir. Zo ver als een wijn weigeren omdat het een Merlot is wil ik niet gaan, maar het is geen favoriet van me. Maar vandaag is het Merlot-dag, de enige die ik nog in m'n voorraad heb liggen komt uit het kanton Ticino in Zwitserland. Het klinkt erg Italiaans, het grenst ook aan Italië en 80 procent van de bevolking spreekt er Italiaans. De merlot is er in groten getale aangeplant en wordt hier meest gebruikt om rode wijn mee te maken maar een specialiteit is deze 'witte van merlot', Bianco di Merlot. Alcohol is 12,5%, geen hout. In het glas is hij redelijk intens goud-geel gekleurd. Behoorlijk aromatisch, zonnebloemolie, munt, een klein beetje honing. In de mond een lichte tongtinteling, behoorlijk bitter, matige zuren. Hij is vol van smaak, kruidig, filmend, vettig, voornamelijk zonnebloemolie proef ik, er ontbreekt wat fruitigheid. Ik ben er niet kapot van. Hij doet me aan die andere druif denken die in zowat elk land staat aangeplant: chardonnay. Was daar niet een ABC (Anything But Chardonnay) beweging tegen?