20 oktober 2013

Megavino 2013


Spanje was gastland op deze speciale jubileumbeurs van Megavino, de vijftiende editie alweer. Een groot Spanje-paviljoen was er met vele importeurs en wijnmakers. Zelf heb ik echter geen druppel Spaanse wijn in m'n glas gehad vandaag. Bij Spanje denk ik voornamelijk aan garnacha en tempranillo maar er zijn maar liefst 84 verschillende inheemse variëteiten (bron: Wine Grapes). Spanje sloeg ik vandaag echter over. Ook dit jaar proefde ik een groot aantal mono-cépagewijnen van druiven die ik tot nu toe nog nooit solo was tegengekomen. Touriga franca, acolon, rkatsiteli, cayuga, vignoles, traminette, agiorgitiko, en er zijn er nog genoeg te gaan. Ik bleef voornamelijk hangen bij het Amerikaanse paviljoen waar wijnen uit New York State stonden, 'Uncork New York' was de pakkende slogan. Een cool climate dankzij de enorme Finger Lakes, 's zomers wordt het er nooit warmer dan 25 graden. Erg mooie wijnen proefde ik er, van strak droog tot hedonistisch zoet. Ook Vindemia wil ik hier even noemen, enorm enthousiast voert hij mij langs alle meegenomen Pinot Noir's uit Zwitserland. Alsof ik een individuele proeverij in de breedte van hem krijg. Verder viel Ari me nog op met z'n koosjere wijnen uit Israël. Ook noem ik Sayang wijnen nog even, de 'top of the line' Block 9 Premium Syrah is een ware krachtpatser. Meer foto's van geproefde wijnen zijn te zien op m'n Facebookpagina.