09 oktober 2013

China Great Wall Wine Dragon Eye 2010

Weer eens een dubbele primeur: voor het eerst wijn uit China en gelijk een voor mij nieuw druivenras erbij: de lóngyăn, 'drakenoog' in het Nederlands. De grootste producent van China maakt hem en onder de namen 'Greatwall' en 'Dragon Eye' is het een succesvol exportproduct geworden. Toets bij Google Vertalen het woord 'dragoneye' in het linkerveld en laat hem vertalen van Engels naar Chinees, klik vervolgens rechts op het luidsprekericoontje en je hoort hoe het wordt uitgesproken. Gek genoeg werkt het niet wanneer je het van Nederlands naar Chinees probeert. Geinig tooltje. Ik haalde mijn exemplaar bij de Toko Centraal in Utrecht. Zowel het jaartal als de locatie in de winkel doet me het ergste vrezen. Ik had een plastic 'kurk' verwacht maar er zit zowaar een echte in, die gaat naar Limmen Ludiek natuurlijk. Alcohol is 12%, geen hout. In het glas intens strogeel. In de neus maïs, uitgedroogde bloemenhoning, licht oxidatief... ik was er al bang voor. Op zich valt het nog mee, ik heb ze erger gehad. In de mond heel hoog in het zuur, ook hier weer die smaak van uitgedroogde honing, citroen, droog, speekselopwekkend maar duidelijke oxidatieve tonen. Hier zit geen fris fruit meer in. Het tripje in de zeecontainer en een paar jaar blootstelling aan fel TL-licht heeft hem geen goed gedaan. Ik hou me aanbevolen voor meer representatieve exemplaren.