06 oktober 2013

Barisi 'Era Ora' Swiss Cuvée White 2011

We werden uitgenodigd om zuurkool te komen eten. Of ik dan ook de wijn mee wil nemen, dat is eigenlijk zo'n beetje de standaard geworden. Tja, zuurkool. Mijn vrouw wist het al: daar hoort riesling bij. En ze drinkt geeneens alcohol. Even op mijn to-do-list zetten: zorg dat je altijd riesling op voorraad hebt. Die had ik dus niet. Er zat wel nog een zoetje door de zuurkool werd me verteld. Oké, dan ook een wijn met een zoetje. Ik check m'n Excel-sheet en zie deze aparte blend staan. Een Oost-Zwitserse landwijn gemaakt van pinot noir (in blanc de noir), pinot gris, müller-thurgau, gewürztraminer en räuschling. Ongetwijfeld gaat de gewürztraminer (met umlaut op het etiket vermeld) voor een zoetje zorgen. Alcohol is 12,5%, geen hout. In het glas heel licht goudgeel met een kleine roze zweem, met dank aan de schillen van de pinot noir. In de neus voornamelijk perzik en lychee. "Stinkkaas" rook een disgenoot maar dat haalde ik er niet uit. In de mond een lichte tongtinteling, het verwachte zoetje, mooie zuurgraad, een bittertje, tikje drogend, kruidig. Smaken van rozenwater, lychee, perzik, abrikoos, grapefruit, ananas, honing. Geen 1+1=3, zowel het gerecht als de wijn bleven overeind en op zichzelf staan in de combo. Eigenlijk 1+1=2 dus. Aparte blend, aparte wijn.