17 september 2013

Philippe de Bois d'Arnault AOC Chorey-les-Beaune 'Les Gonia' 2011

'La Foire aux Vins' heet het wijnfestijn bij de LIDL in Frankrijk. Ik ben er toch op vakantie dus lees aandachtig de folder door. De duurste Bourgogne kost slechts €8,99. Dat is niet veel en stemt me dan ook weinig hoopvol voor wat betreft de kwaliteit. Liever had ik de Gevrey-Chambertin 1er Cru van 41 euro gehad bij concurrent Intermarché maar die was niet geleverd, uitverkocht of alleen op bestelling te verkrijgen, daar kon ik niet op wachten. Alcohol is 13%, geen vermelding van houtopvoeding. In het glas een heldere, kersenrode kleur met een magenta randje, kleurintensiteit 2 uit 5 voor rood. Een 'typische Bourgogne PN-neus' schreef ik op, aards, aardbei. In de mond hoge zuren, rijpe tannines, stroefheid 3 uit 5, ik meen toch iets van hout te proeven. Mocht dat er wel inzitten dan is het goed gedoseerd. Aardbei en die typische Bourgogne PN-smaak ook hier weer. Het truffeltje mis ik alleen nog maar er zit wel een lekker aards toontje in de finale. Lage smaakintensiteit en de lengte van de afdronk is ook niet lang. Hij heeft niet de kwaliteit waar ik op gehoopt had maar staat wel ver boven die van de gemiddelde wijn uit de overkoepelende Bourgogne AOC.