16 september 2013

Domaine Lalande IGP Pays de la Cité de Carcassonne Les Hauts de Lalande Blanc 2010

Een aparte blend, wit met houtopvoeding en dan ook nog eens uit Carcassonne, althans, uit de buurt ervan denk ik. Binnen de muren van de pittoreske stad Carcassonne is geen wijngaard te vinden. Die fles trok meteen mijn aandacht. De blend bestaat uit chardonnay, viognier en chasan, houtopvoeding duurde zes maanden in nieuw Frans eiken, alcohol is 12,5%. In het glas een heldere stro- tot goudgele kleur, intensiteit 3 uit 5. In de neus haal ik het hout er nauwelijks uit, een klein beetje kokos. In de mond komt het echter beter tot uitdrukking, wauw! Inderdaad kokos maar ook een bak vanille. Verder voldoende zuren, een klein bittertje, een heel klein zoetje, wat vettigheid. Smaken van citroen, mango, perzik maar toch vooral hout-gedomineerd. Ik heb er totaal geen probleem mee dit keer, sowieso vind ik het in witte wijn minder storen dan in sommige rode wijn. Maar dat is maar net hoe mijn pet staat en welk jaargetijde het is. Als de mussen van het dak vallen heb ik er niet zo'n behoefte aan. Deze witte wijn bevalt me echter prima vandaag. Uitermate geschikt om bij een maaltijd in te zetten van bijvoorbeeld vette vis.