23 juli 2013

Sektkellerei Schloss Zell Goldish Noir Medium Dry Aerated Sparkling Wine

Ietwat sceptisch was men naar aanleiding van een aanbieding in de Volkskrant van Wijnvoordeel. Een schreeuwerige advertentie waarin dé nieuwe wijnsensatie in Europa werd aangekondigd. "In Duitsland is dit al jaren de populairste bubbel, Oostenrijk en Zwitserland volgden en nu moet Nederland er aan gaan geloven". Ach ja, reclameslogans dien je met een korreltje zout te nemen, toch? Bij de wijnomschrijving op de site schermt men met nog meer superlatieven, ook daar moet je maar even doorheen prikken. Het is een met ingespoten bubbeltjes Duitse Sekt gemaakt van louter blauwe druiven. Dat zijn de feiten. De aanbieding zat 'm in de prijs. Maar liefst 50% korting werd er gegeven en daarmee kwam de flesprijs op €4,99. "Dat kan niks zijn" was de algemene mening en zelden is dat ook wat. Maar aangezien ik pas kan beoordelen nadat ik hem heb geproefd, ga ik er met een 'open mind' in. Momenteel zweet ik peentjes dankzij de zeldzaam tropische temperaturen in Nederland en het advies om deze wijn licht te koelen zet ik om naar zwaar koelen. In de koelkast ermee, opwarmen doet-ie alsnog wel in m'n glas. Alcohol is slechts 8,5% dus wanneer hij bevalt zou er nog weleens een hele fles doorheen kunnen gaan ook. Bij het inschenken doet-ie me gelijk aan cassis denken met precies dezelfde roze gekleurde mousse die snel weer verdwijnt. Enkele sliertjes bubbels blijven achter in het glas waar het nu helder felrood kleurt, intensiteit 3 uit 5. In de neus een verse rood-fruit-cocktail, een beetje ingekookte jamgeur. In de mond hele zachte bescheiden bubbeltjes, een fris zoet-zure eerste indruk, een grapefruit bittertje in de finale die niet lang, zelfs kort is. Geen tannines, het zoet maakt hem vol en wekt speeksel op. Smaken van winegums, aardbeienjam, kersenjam, cassis. Dit is gewoon een ongecompliceerde rode wegklok-bubbel, iets voller en romiger van smaak dan een rosé-bubbel. Eigenlijk is dit nu juist zo'n wijn waar Duitsland 20 jaar geleden om bekend stond: zoet, licht, fris, fruitig. Als je d'r van houdt is-ie heerlijk, zeker niet meer waard ook dan die €4,99 en daarmee krijgen de sceptici dus gelijk: dit is geen topwijn, ook al wordt hij wel zo gepresenteerd. Dat er toch een grote markt voor is lijkt mij echter evident. Hij drinkt heel makkelijk weg en ongemerkt zit ik al aan m'n derde glas. Ik ben nu eenmaal een zoetekauw dus op deze zwoele zomeravond is hij aan mij wel besteed.