12 juli 2013

Cono Sur DO Valle de San Antonio Single Vineyard Block n° 21 Viento Mar Pinot Noir 2011

Het maken van een Pinot Noir wijn wordt door wijnmakers gezien als hun paradepaardje. Als je dat goed kunt en de wijn wordt gewaardeerd dan kun je naam maken voor jezelf. De 'benchmark' voor Pinot Noir is toch wel Bourgogne. Onlangs tijdens een Pinot Noir Masterclass werd me weer op het hart gedrukt: vergelijken mag niet! Maar reken maar dat deze wijnproducenten dat zelf ook doen en zoveel mogelijk de Bourgogne-stijl zullen proberen na te bootsen. Vandaag trek ik een dikke Chileen open, de fles is in ieder geval dik. Alcohol is 13,9% en hij heeft een houtopvoeding van elf maanden in nieuw Frans eiken genoten. De druiven komen van een 'single vineyard', één enkele wijngaard dus, en zijn handgeplukt. Voor deze wijn alleen is zelfs een aparte kelder aangelegd. De wijngaard ligt op zo'n vijftien kilometer van de kust en geniet op die manier van een 'cool climate', 's ochtends is het er nevelig en overdag wordt het niet heter dan een aangename 26°C. Voor de gelegenheid proef ik nu niet uit m'n reguliere proefglas maar vanuit een Bourgogne-bel. In het glas een heldere licht bloedrode kleur. Op de stille spiegel ligt het hout er iets te dik bovenop, na het walsen integreert dit in de wijn en komt er een stuivend aroma van vers rood fruit en wat zwart fruit opzetten. En meen ik daar nu zelfs een hintje truffel te bespeuren of wil ik het te graag? Ook in de mond kan ik het niet laten om de vergelijking met Bourgogne te maken. Het redelijk hoge alcoholpercentage stoort niet maar hij is wel minder subtiel dan een Bourgogne. De truffel komt ook in de smaak terug maar voornamelijk zit hij dik in het hout en dik in het fruit. De smaakintensiteit is enorm en gelukkig is alles goed in balans. Vergelijken mag dan misschien niet maar het kan best. Deze wijn is verkrijgbaar bij de Mitra maar wordt ook geschonken in de World Business Class bij KLM. Ik zou er bijna m'n reeds geboekte tickets voor gaan upgraden.