27 juli 2013

Casa Silva DO Colchagua Valley 'Cool Coast' Sauvignon Blanc 2012

De vierde Sauvignon Blanc op rij, de derde Chileen. Deze laat alle vorige voor wat betreft kwaliteit echter ver achter zich. Wijnen van het druivenras sauvignon blanc mogen dan misschien niet mijn favoriet zijn, vergelijkend proeven lukt me goed en kwaliteiten onderscheiden lukt me ook nog wel. En net zoals je een kwaliteitswijn 'niet lekker' hoeft te vinden is het ook mogelijk dat je een slobberwijntje wel 'lekker' vindt. Je stemming, het weer, de psychologie van het wijnproeven gaat ver. Daar is overigens een boek over verschenen dat ik ongetwijfeld nog eens de revu zal laten passeren hier op Wijn-Blog. Terug naar de wijn van vandaag, alcohol is 13%, geen houtopvoeding. In het glas heel, heel licht geel met een groene zweem, kleurintensiteit nog niet eens 1 uit 5, laten we zeggen... 1 uit 10. Contradictio in terminis: ingetogen stuivend in de neus. Hij stuift wel maar is verre van 'bedwelmend'. Grassig, buxus, ik wil bijna zeggen 'mineralig' maar dan krijg ik een stel azijnpissers over me heen. In de mond hoge zuren, een lichte tongtinteling, een heel klein zoetje van 'zwart-witjes', buxus, citroen. Vervolgens wat omschrijvingen die schijnbaar niets met wijn van doen hebben: slank, strak, elegant. Een kennis van me zou zeggen: "lekker strak dingetje!", maar die heeft het dan ook niet over wijn. Maar het dekt wel de lading. Het is een erg mooi gemaakte wijn die bol staat van de subtiliteiten. Zou dat dan de beste omschrijving van complex zijn? 'I stand corrected'... als elke Sauvignon Blanc zo zou zijn, dan lust ik er wel een paar glaasjes van! Klik HIER voor een verkooppunt bij u in de buurt.