21 juni 2013

Landhaus Herrenberg Pfalz Dornfelder Pinot Noir 2011 trocken

Volg je mij en m'n Wijn-Blog een beetje, dan weet je dat ik een fan ben van Pinot Noir. Dat geldt natuurlijk ook voor zijn synoniemen zoals onder meer spätburgunder, blauburgunder, pinot nero en klävner. Het is een lastige druif om te cultiveren. Binnenkort woon ik een masterclass bij over de pinot noir. Nooit eerder had ik hem in een blend geproefd, afgezien van Champagne. Ik heb er inmiddels enkele gevonden waarvan ik vandaag de eerste bespreek. In de mix met dornfelder. Alcohol is 13,5%, geen houtopvoeding. In het glas helder fel scharlakenrood met een magenta randje, kleurintensiteit 3 uit 5. In de neus fruitig, vers rood fruit, het bekende stalletje maar ook een tikje floraal en een beetje snoeperig. In de mond een zoetje in de aanzet, ik zeg kersen, kirsch, beetje cassis. Het verwachte bittertje, hoge zuren, kruidig, een pepertje. De blendverhouding is mij niet bekend maar tijdens m'n eerste bespreking van een monocépage van de dornfelder vielen mij de smaakovereenkomsten al op tussen deze wijn en Duitse Spätburgunder. Samen werken ze best goed. Een fris, fruitig wijntje. Lekker zomers, klein beetje terugkoelen kan best. Hoeft ook niet persé een maaltijd bij.