15 juni 2013

Château Gaudrelle AOC Vouvray Réserve Spéciale 2009 Moelleux

Vanavond had ik het diner verzorgd voor zes personen. In totaal gingen er vijf wijnen open waarvan ik nu de laatste het eerst bespreek: de dessertwijn. Volgens Peter Klosse een verkeerde term want het impliceert dat je hem altijd bij het dessert drinkt terwijl hij ook als aperitief of tussendoortje genuttigd kan worden natuurlijk. Maar "wijnen met een hogere zoetheidsgraad" vind ik iets te omslachtig dus ik hou het op dessertwijn. Ik schonk hem ook bij het dessert: een combinatie van magere kwark naturel, citroenijs, honing en walnoot. Alcohol is 12%. In het glas een heldere goudgele kleur, intensiteit 2 uit 5. In de neus doet hij me eerst aan een Cava denken; wat gisttonen, champignon. Na het walsen komt duidelijk honing en ananas naar voren. In de mond begint hij zoet, onmiddellijk gevolgd door enorm hoge zuren, eindigend met een klein bittertje. Een bloemige smaak, ananas, honing, limoen, grapefruit, citroen. Een goede aanvulling en versterking van het dessert. Hij werd door alle gasten als bijzonder ervaren. En natuurlijk was hij gewoon lekker. Hij kwam van de kelderrestantenopruiming bij Van Ouwerkerk te Arkel. Dat zijn nog 'ns leuke koopjes!