05 juni 2013

Casa Silva DO Colchagua Valley Reserva Cuvée Colchagua Carmenère 2011

Alleen de naam al is een mond vol, de smaak vast ook. Alcohol is 14%, zes maanden gedeeltelijke houtopvoeding, 60% in Frans eiken, de overige 40% in roestvrij staal. In het glas helder diep donkermagenta tot purper. Op de stille spiegel een hintje macération (semi)carbonique? Zeker weten doe ik dit niet maar ik kom geuren tegen die ik bij Beaujolais Nouveau tegenkom: speculaas, kruidkoek. Ook de geur van de malolactische gisting komt voor. Flink walsen brengt de fruitigheid naar boven en ook z'n jammy karakter. Zoete kersen, kirsch, cassis. In de mond is hij heel zacht, lage tannines, een zoetje, ook scherp, een pepertje. Iets te weinig zuren naar mijn smaak, een redelijk hoge smaakintensiteit, afdronk middellang tot lang. Er zit ook iets zuivelachtigs in, yoghurtdrink: Wicky! In de verte heeft deze wijn ook iets weg van fruitige ruby Port. Hetzelfde zoetje, het kersenfruit, de hoge smaakintensiteit. Meer dan twee glazen op een avond zou ik er niet van willen, maar da's geen minpunt persé. Kun je er tenminste meerdere dagen achter elkaar van genieten. Klik HIER voor een verkooppunt bij u in de buurt.