26 mei 2013

Perswijn Zomerproeverij 2013


Hoe meer mensen in de wijnwereld ik leer kennen, des te minder kom ik aan proeven toe op grote proeverijen. Het lijkt steeds meer op netwerken en m'n voorraad visitekaartjes slonk gestaag. Nou is het mijns inziens ook ondoenlijk om alle wijnen die hier vandaag stonden in het tijdsbestek van slechts 5 à 6 uur te kunnen proeven, de tijd ontbreekt je tenzij je een soort van speed-tasting zou gaan toepassen. Maar ja, dan moet je je ook eerst nog door de haag mensen naar voren wurmen om bij de tafels te geraken. Het was loei-druk! Een snelle blik in het programmaboekje leerde me dat ik het in ieder geval niet van de onbekende druivenrassen moest hebben. Ja, eentje vond ik er: de humagne rouge, "zie cornalin" schrijft de Druifbijbel. Een van origine Italiaanse druif uit de Valle d'Aosta maar wijdverspreid aangeplant in Zwitserland. Eén van de thema's van vandaag was eetrosé. Ik ging me daarop concentreren en tussendoor de rest wat ik nog absoluut zou moeten proeven van de dames en heren achter de tafels (of ervoor). Ik ga ook verder geen importeurs bij naam noemen vandaag, veel te bang iemand tekort te doen die ik zou vergeten. Laat ik het samenvatten: wanneer je slechte wijnen zou schenken, dan stond je niet op deze proeverij. Alles was even goed en mooi. Punt. Ik heb wel weer aparte geuren en smaken opgepikt: tandpasta, witbrood, oude kaas, thee, perensap, rode bieten... ja, ik heb het nog steeds over wijn. Een kleine serie foto's van het evenement staat op m'n Facebook-pagina.