19 mei 2013

La Bastide de Montbrun AOP Corbières 2011

Wederom een wijn uit m'n favoriete vakantieregio: de Languedoc-Roussillon. Corbières AOC of AOP, ik zie op etiketten dat deze termen nog allebei gebruikt worden. Soms wat rustiek en boers maar vandaag heb ik een wat elegantere stijl in het glas. Een blend van de druivenrassen carignan, grenache, syrah en mourvèdre, alcohol is 13%, geen houtopvoeding genoten. De kleur: helder rood tot magenta, intensiteit 2 uit 5, vrij licht van kleur dus. In de neus eerst kruidig, animaal met een klein stalletje; precies wat ik verwacht van Corbières. Maar dan komt opeens het frisse rode fruit opzetten, voornamelijk framboos en kers. In de mond zet deze trend door. Framboos, fruitig, hoge zuren, kruidig, gemiddelde tannines, misschien een hintje macération carbonique of 'semi'. Hij is nog erg jong en de smaakintensiteit niet al te hoog, eerder wat dunnetjes wanneer ik hem vergelijk met andere wijnen die ik heb geproefd uit deze AOC, maar wellicht is hij helemaal zo bedoeld. Hij drinkt in ieder geval makkelijk weg. Deze wijn mag zich scharen onder de vleugels van Château de l'Horte en is verkrijgbaar bij de Coop en Supercoop.