25 mei 2013

Hiriart DO Cigales Rosado Elite 2011

Zo fel rood als dat hij hier op de foto lijkt, zo fel rood is hij ook daadwerkelijk in het glas. Die Spanjolen houden niet zo van dat pastellerige zalmkleurtje dat zo kenmerkend is voor rosé uit de Provence. Ze willen je aan het twijfelen maken: heb ik nu een rosé in m'n glas of een Pinot Noir, Schiava of Poulsard? Scharlakenrood met een hintje magenta, alcohol is 13,5%, geen houtopvoeding, gebruikte druivenrassen 70% tempranillo, 15% verdejo en 15% garnacha. Neutraal aroma, iets noterigs, klein stalletje, kruidig, thee, snufje Rang. Geen zoetigheid in de mond echter, heel droog. Wel mondvullend, een vetje, filmend, lekker hoge zuren, zelfs de gisttonen proef ik, hier ook weer wat noterigs, walnoot. Wat een volwassen rosé zeg! Een plezier voor mijn smaakpapillen. Bijna net zo lekker als zijn broertje: de Sobre Lias. Die heeft wel houtopvoeding genoten. Ik heb hem al eerder mogen proeven op de Drink Pink proeverij en ik heb gelukkig nog een exemplaar in m'n kelder liggen. Verkrijgbaar bij Los Sueños de Lo Capitán. Morgen, zondag 26 mei, ook te proeven op de zomerproeverij van Perswijn.