27 april 2013

Restaurant: Eetcafé Te Koop



Uit eten is leuk, uit eten is fijn... kon ik altijd maar uit eten zijn. Helaas laat mijn portemonnee dat niet toe maar de prijzen op de menukaart bij Eetcafé Te Koop in Utrecht vallen reuze mee. Mocht je meer geld willen uitgeven dan kan dat. Het interieur en alles wat aan de muren hangt is namelijk te koop. Je kunt het gelijk na je dessert mee naar huis nemen. Wil je een lamp, stoelen of een tafel kopen, dan moet je er de volgende dag even voor terugkomen. Een leuk concept van dit trendy eetcafé waar je je bij binnenkomst gelijk in huiselijke sfeer waant. Het was volle bak toen wij er waren. Beetje alternatief en veel vrouwelijk publiek. Op dezelfde avond verversen aan enkele tafels zelfs gezelschappen. De aanleiding van ons bezoek was de aanstaande verjaardag van mijn vrouw.



Topkok Alex Zeelenberg kende ik al langer en had enkele foto's op zijn Facebookpagina gezien van een uniek 'Love Menu' dat hij had gecreëerd voor zijn zus en haar man op hun trouwdag. Alex heeft eerder bij Karel V en Vis Aan De Schelde gewerkt en vanavond mocht hij ons verrassen met zijn kunsten. Het bedienend personeel werd nog wel even geïnstrueerd om de wijnkaart uit het hoofd te leren want er kwam een wijnkenner dineren! Bestelt die wijnkenner gewoon een glas huiswijn, waar niets mis mee was maar we kwamen voor de culinaire hoogstandjes van Alex. Ter plekke verzint hij wat voor ons te bereiden met de ingrediënten die voorhanden zijn. Het werden ware kunstwerkjes waarbij ik af en toe zelfs vergat de camera te hanteren. Zeven heerlijke gangen kregen we, vaak buiten de kaart om. In vogelvlucht noem ik even het zalmrondje op bloemkoolpuree, zeewolf die smolt op de tong, zacht gegaarde boerderijhoen, schelvis, lamsbout, geitenkaasyoghurt, karnemelkijs.



Deze beknopte opsomming doet de opmaak en de smaken van de gerechten tekort, maar ja, ik ben dan ook in eerste instantie wijnschrijver, geen culinair schrijver. M'n foto's hadden ook een stuk beter gekund maar het licht was voor mijn camera niet toereikend. Genoten hebben we en daar ging het tenslotte om. In alle rust staat een compleet op elkaar ingespeeld en goed geolied team paraat in een ongedwongen en gemoedelijke sfeer. Wel even van tevoren reserveren want het draait er prima. Alex, Wouter, Nick, Anna en Raquel: bedankt!