11 april 2013

Dourthe Grands Terroirs AOC Sauternes 2009

Als je ooit een wijn hebt geproefd van druiven die door Botrytis cinerea, edele rotting, zijn aangetast, dan vergeet je die geur en smaak niet zo snel meer. Nou moet ik potdorie toch toegeven dat ik ben vergeten óf ik zelf zo'n wijn ooit heb geproefd, laat staan hoe dat ook alweer smaakte! Ik hoopte met het proeven van deze Sauternes m'n geheugen op te frissen. Eerst even de theorieboeken induiken om te zien of Botrytis zelfs verplicht is voor de appellatie Sauternes. Die geven geen uitsluitsel. Waarom bedenk ik dat soort vragen dan ook niet vóórdat de lesstof in de klas behandeld is? Gelukkig biedt het internet weer eens uitkomst. Een wijn mag pas als AOC Sauternes op de markt komen wanneer de druiven zijn aangetast door Botrytis óf wanneer er cryo-extractie, het uitpersen van de druiven in bevroren toestand, heeft plaatsgevonden. Het proeven van een Sauternes is dus geen garantie voor die unieke smaakbeleving. Dit gezegd hebbende vermoed ik dat de Sauternes van vandaag tot stand is gekomen door cryo-extractie. De site van Dourthe blijkt ook lekker vaag. Het enige dat er concreet wordt vermeld over edele rot, is dat de klimatologische omstandigheden in dit gebied er uitstekend geschikt voor zijn. Alcohol is 14%. De blend bestaat uit de druivenrassen sémillon, sauvignon blanc en muscadelle, er is geen houtopvoeding geweest. In het glas een donkergele kleur. Een neus van abrikozenconfiture en honing. Hij is zoet, absoluut niet stroperig dik, er zitten best hoge zuren in en een heel klein bittertje. Ook in de smaak komen die abrikozen terug maar de Botrytis-extase blijft uit. Wanneer ik mijn rubriek 'zoet' aanklik, dan kom ik wel meer dessertwijnen tegen die niet de naam Sauternes dragen, maar wel hetzelfde smaken als dit exemplaar. Hij is wel lekker, maar daar is dan ook alles mee gezegd.