24 april 2013

Chapin & Landais Le Grand Saumur AOC Brut 2008

Vandaag bestaat Wijn-Blog precies drie jaar. Op 24 april 2010 plaatste ik m'n allereerste wijnbespreking niet gehinderd door enige theoretische kennis of proefvaardigheid. Het enige dat ik toen nog opschreef was wat de wijn fysiologisch met me deed en of ik hem wel of niet lekker vond. Vooral dat laatste is natuurlijk waar het om draait bij wijn. Voor vandaag trek ik uiteraard een sprankelwijn open. Alcohol is 12,5%. Een intense mousse in het glas, snel weer verdwenen, een tiental slingerende lianen van bubbels achterlatend. Een strogele kleur met een groene zweem. In de neus het aroma van de autolyse, de afgestorven gistcellen, een klein beetje noterig, champignon en munt. In de mond hoge zuren, enorm fris, citroen, groene appel, en toch een volle romige smaak. Een prachtig glas en toch al uit 2008. Santé!