30 april 2013

Bottle Shock 'Judgement of Paris'

30 April. De inhuldiging, de voorlopig laatste Koninginnedag... niets (anders) op TV, laat ik maar eens een DVD'tje opzetten. Bottle Shock is een amusante verfilming van een waar gebeurd evenement, 'Judgement of Paris' geheten, dat de (toen met name Franse) wijnwereld op zijn grondvesten deed schudden. In 1976 werd in de omgeving van Parijs een blinde proeverij georganiseerd waar Franse en Amerikaanse wijnen het tegen elkaar opnamen. Voorname proevers maakten deel uit van de jury en de schok was groot toen bleek dat de Californische Chardonnay van Chateau Montelena als beste uit de bus kwam. In hoeverre fictie en waarheid in deze film door elkaar heenlopen is mij onduidelijk, maar het is op een aangename manier gedramatiseerd. Toevallig lees ik net in Perswijn dat de originele maker van de wijn, Jim Barrett, onlangs op 14 maart is overleden. Op elke film is wel wat aan te merken en dan is het ook nog een kwestie van smaak, maar ik vond het een onderhoudend plot. Het enige dat mij stoorde waren de eenvoudige 'Duralex' glaasjes waaruit ogenschijnlijk superieure wijnen werden geproefd, maar ach, dat is maar een detail.