20 maart 2013

Cantine Due Palme 'Serre' IGP Salento Rosso 2010

De "Druifbijbel" Wine Grapes schrijft dat monocépagewijnen van de susumaniello zeldzaam zijn. Ben ik even blij dat Jurgen Retra van In Vino Momentum met dit exemplaar kwam aanzetten. Een loeizware fles met een ziel die eerder iets van een grot wegheeft. Je hebt er een mijnwerkershelm voor nodig om je weg terug weer te kunnen vinden. De susumaniello is druif nummer 129 in mijn 'quest' en is eigenlijk alleen maar aangeplant in Apulië. Alcohol is 13,5% en een houtopvoeding van zes maanden vond plaats op Frans eiken. Dieprood gekleurd in het glas, intensiteit 4 uit 5. Het houtgebruik is in de neus nauwelijks waarneembaar, op de stille spiegel ruik ik roest en jodium, na het walsen wordt hij wat voller. Ik ruik beschuit, da's nieuw voor me, dan opeens spat het rood fruit het glas uit gevolgd door de geur van charcuterie. In de mond is hij fris, kruidig, jammy, gemiddelde tannines, hoge zuren, het hout is hier evidenter dan in de neus maar goed in balans. Hij heeft een vurig karakter, een hoge smaakintensiteit, veel zondoorstoofd fruit van voornamelijk kersen. Enkele jaren opleg zal 'm goed doen maar is nu al een genot om te drinken.