14 februari 2013

Weingut Anselmann Regent trocken 2011

Monocépage nummer 125. Regent, de druif, niet het werkwoord. Ik verbaas me dat ik deze eigenlijk al niet veel eerder heb besproken op Wijn-Blog. Er zijn genoeg Nederlandse wijnboeren die hem aangeplant hebben, onder andere Wijnhoeve De Colonjes. Deze van Anselmann echter vond zijn weg naar mij via Cavatappi Wijnen. Alcohol is 13,6%. In het glas een felle magenta tot purperen kleur, intensiteit 4 uit 5. Het aroma van kersen en speculaas, vast weer macération carbonique of semi-carbonique, erg milky en jammy van karakter. Hij is droog, vrij hoge zuren, ook een sterk bitter, tannines 3 uit 5, nog wat groen, de balans is er nog niet helemaal. Een aantal jaren opleg is mijns inziens wel nodig. Voornamelijk framboos en kers proef ik op dit moment. Het bodempje dat ik op de derde dag na het openen van de fles proefde, was al iets zachter, ronder en beter in balans. De regent zal ik zeker nog wel vaker gaan bespreken, dan zal ik er eens wat meer met elkaar gaan vergelijken.