08 februari 2013

Vukoje Hercegovačka Vranac 2008

Maar liefst 12 maanden opvoeding in Slavonisch eiken heeft deze Vranac gehad. Is dat te merken? Nauwelijks. Het was namelijk groot hout, en met groot hout bedoel ik foeders van 3000 liter. Alcohol is 13%. Net als de witte wijn die ik laatst had besproken, komt ook dit exemplaar van ESAR Bosanska Kuca. Deze bestaat voor 100% uit de vranac druif en mag dus met recht een mono-cépagewijn heten. De producent Vukoje wordt zelfs in de Druifbijbel genoemd. Wijnen van deze druif kunnen zeer goed ouderen, oogstjaar 2008 kan dus best nog een jaar of tien blijven liggen, maar ik trek hem nu al open. In het glas een felle dieprode tot magenta kleur, intensiteit 4 uit 5. Op de stille spiegel vrij geurloos, heel neutraal, ook iets mufs van walnoot en kaas. Na het walsen krijg ik eerst indrukken van ijzer en roest, daarna komt dan toch het kersenfruit en wat kruidigs door. Qua smaak is hij nog wat 'groen', een teken dat ik hem te vroeg heb geopend. Vrij hoge tannines, 4 uit 5, ook hoge zuren, wat weer bevorderlijk is voor het langer bewaren. Smaken van vooral kersen, maar ook wat koffie en zelfs rode bieten proef ik erin. Hij is een beetje milky en jammy. Nu al geen straf om te drinken maar ik ben toch zeer benieuwd hoe hij zal smaken in het jaar 2023 of verder...