01 januari 2013

Wijnblog: goede voornemens 2013



Voor mij zal het jaar 2013 in het teken staan van 'The Quest for the Holy Grape'. Niet dat er een heilige druif bestaat maar ik vind het gewoon een grappige woordspeling. Met de druifbijbel 'Wine Grapes' op schoot ga ik nog fanatieker dan ik al deed op zoek naar wijnen van onbekende druiven. Mono-cépages wel te verstaan, wijnen gemaakt van één enkel druivenras. Bij de 'rubrieken' in de sidebar van Wijn-Blog zal de lijst druiven flink langer moeten worden. De teller staat nu op 118, van aglianico tot zweigelt. Nou ja, wanneer je de öküzgözü alfabetisch gezien dan eventjes tot de 'o' rekent. Rood en wit, het liefst stil en droog gevinifieerd zodat koolzuur of een hoog suikergehalte niet stoort bij het proeven van de specifieke karaktereigenschappen van de druif.

In 2012 is het mij gelukt om elke dag te bloggen, het was een schrikkeljaar dus dat zijn precies 366 blogs geworden. Daarvan werd er 341 keer door mij thuis een fles ontkurkt of ontschroefdopt. Die flessen gingen vrijwel nooit helemaal leeg. Na twee slokken en afgrijzen ging er een aantal gelijk door de gootsteen. Bij de meeste werd het twee glazen voordat dat gebeurde. Sommige flessen gingen geheel leeg, maar die waren ruim in de minderheid. In 2013 ga ik niet meer voor kwantiteit maar voor kwaliteit. Wanneer ik een wijn lekker vind, dan zal ik daar langer van gaan genieten. Het kan misschien 2, 3 of 4 dagen duren, maar ik drink die fles leeg. Het kan dus voorkomen dat je wat langer moet wachten op mijn volgende blog.

Ik zal de wijnspeciaalzaak vaker gaan bezoeken in 2013. Het zal wel moeten, voor mij onbekende druiven staan er in de supermarkt niet meer, een hele enkele uitzondering daargelaten. Ik zal supermarktwijnen nog steeds blijven bespreken, gezien het zoekgedrag op Wijn-Blog bestaat het grootste gedeelte van mijn lezers uit mensen die daar hun wijnen kopen en daar is helemaal niets mis mee. Het zullen dan voornamelijk de wijnen worden die in de aanbieding zijn bij desbetreffende super, maar de aantallen zullen wel minder worden. Blijf vooral verzoekjes sturen uit dit segment.

Kortom, 2013 wordt voor mij een avontuur, een zoektocht, een quest. Moeten is taboe, genieten staat voorop. Ik wens iedereen een avontuurlijk, rijk en gevarieerd 2013!