04 november 2012

Vino Tinto DO Valencia Bobal 2011

Wijnen gemaakt van het druivenras bobal zie je niet zo veel in Nederland, vandaar dat ik toch ook deze even wil proeven ondanks dat hij half zoet zou zijn. Voor een Spaanse wijn staan er opmerkelijk veel Duitse termen op het etiket maar dat zal wel komen omdat hij in Duitsland is gebotteld en bedoeld voor de winkels van de LIDL. Alcohol is slechts 11% en mijn vermoeden wordt bevestigd nadat ik hem inschenk: er zit een minuscuul bubbeltje in, net genoeg om wat luchtbelletjes aan de rand van het glas te tonen. De kleur is helder kersenrood, kleurintensiteit 2 op een schaal van 5. De tranen in het glas zijn redelijk dik en stropen langzaam naar beneden. De neus is fris en droog, kruidig, kirsch, kersenjam. In de mond is hij heel erg dun, veel te waterig naar mijn smaak. Het zoet valt nog heel erg mee, hij is zelfs een beetje drogend in de mond. Ik proef inderdaad kirsch, kersenjam, wat kruiden. De smaakconcentratie is echter heel erg laag en de afdronk zeer kort. Ik vraag mij af of een beginnend wijndrinker dit lekker zou kunnen vinden dus ik vraag mijn vrouw een slokje te nemen. Zij lust geen alcohol, laat staan rode wijn, en trekt er zure gezichten bij. Het zure gezicht blijft uit en ze vraagt zelfs om een klein glaasje voor bij het eten. Het relatief lage alcoholpercentage zal hier ook een rol spelen alsmede juist het ontbreken van een hoge smaakintensiteit. Je hebt het gevoel dat je cassis aan het drinken bent, het klokt gemakkelijk weg. De karakteristieken van de bobal druif herken ik er echter niet in en voor een gevorderd wijnproever is dit een horror. Als je het nou over smakeloze bulkwijn hebt, dan is dit daar een goed voorbeeld van.