10 november 2012

McWilliam's Markview Heritage Series Shiraz 2011

Ach ja, met een Australische Shiraz is het allemaal voor mij begonnen in 2008. Dankzij zijn toegankelijkheid en rijke smaak heb ik destijds de eerste stap van bier naar wijn gezet. Onlangs heb ik het boek 'Wine Grapes', de druifbijbel, mogen ontvangen dus ik zal hieruit regelmatig enkele druifweetjes bloggen. De syrah druif, zo noemen we de shiraz hier in Europa, is het kind van de dureza en de mondeuse blanche. Beide ouders zijn helaas niet meer in grote getale aangeplant en er worden al helemaal geen mono-cépages meer van gemaakt. Mocht iemand er toch nog één vinden, geef me een seintje. Deze Shiraz van McWilliam's heeft een alcoholpercentage van 13%. In het glas helder dieprood, kleurintensiteit 2 op een schaal van 5. Op de stille spiegel iets rokerigs, het lijkt op een houttoets maar dan zal het toch eerder een houttoevoeging zijn, schat ik. Na het walsen ruik ik iets medicinaals, jodium, ook iets van rozenbottel en rabarber. In de mond proef ik toch inderdaad weer iets van flink getoast hout, het moet gewoon een toevoeging zijn, dat kan niet anders, het ligt er te dik bovenop. Daartussendoor proef ik nog wat pruimen, kersen, rode bessen. Zuren zijn aangenaam, niet laag, niet te hoog, een klein bittertje in de afdronk, het geheel is redelijk in balans allemaal. Goed drinkbaar, alleen jammer van die zak houtskool die ze in de tank hebben gehangen.