24 november 2012

Hacienda Villarta DO Méntrida 'Besanas' Reserva 2006

Een blend van tempranillo, syrah, cabernet sauvignon en petit verdot. Met uitzondering van de tempranillo niet echt een typisch Spaanse samenstelling, vooral de petit verdot is een beetje vreemde eend in de bijt. Alcohol is 13,5% en hij heeft een opvoeding genoten van 24 maanden op Frans en Amerikaans eikenhout. Ik heb een periode gehad dat ik als een Don Quichot heb gestreden tegen wijn in hout, of hout in wijn in sommige gevallen, maar ik ben daar nu iets genuanceerder over. Sterker nog, ik zit nu in een periode dat ik bijvoorbeeld mijn Rioja's alleen nog maar als 'gran reserva' wil hebben. Minimaal twee jaar hout dus, net als deze 'Besanas'. In het glas helder robijnrood met een kleurdiepte van 3 op een schaal van 5. Wat ruik ik? Hout natuurlijk, maar niet storend, genuanceerd, samen met iets floraals, iets belegens en een fris stophoestje. Een dag wachten en het rode fruit van bessen, bramen en kersen komt er ook doorheen. In de mond droog, beetje drogend ook, ontzettend fris en elegant, tannines 2 op een schaal van 5, lekker hoge zuren, klein zoetje. Smaken van vanille, rood fruit. Beetje belegen maar niet complex, goede lange afdronk. We hadden dinergasten dus de fles ging tot op de laatste druppel leeg maar dat zou me in m'n eentje ook nog wel zijn gelukt en met plezier. Het gerecht bestond uit courgette, champignons, rode ui, paprika en cherrytomaatjes uit de oven, in de 'tajine' gestoomde rode krieltjes en gegrilde schouderkarbonades. Het was erg lekker en nog belangrijker: reuze gezellig. De Besanas kwam van Wine in Black.