07 november 2012

Expert Club AOP Gros Plant du Pays Nantais sur Lie 'Esprit de Loire' 2011

De prachtige naam 'folle blanche' is van het druivenras dat in het Loire-gebied 'gros plant' wordt genoemd. Alcohol is slechts 10,5%. In het glas een kleur die ik nog geeneens een 1 durf te geven op mijn intensiteits-schaal, het lijkt nog het meest op water met wat drupjes citroensap. De neus is al bijna net zo dun, ik ga hem even laten opwarmen. Zo koud uit de koelkast geeft hij zich niet zo één, twee, drie bloot. Even later komen de gisttonen van het 'sur lie' proces wat naar voren, evenals wat ziltige aroma's, alsof je aan zee zit. Dat zet zich door in de mond, ook licht ziltig en ik krijg meteen de associatie met geitenkaas. Is goed te combineren schat ik zo in. Hoge zuren, voornamelijk citroen proef ik, hij is mineralig. Een stuk beter dan de eerste wijn die ik hiervan heb geproefd. Een goed aperitief voor bij een frisse salade met geitenkaas.