19 november 2012

Chauvenet-Chopin AOC Nuits-Saint-Georges 2008

Vaak komt bij een goede rode Bourgogne het aroma en de smaak van truffel bij een geopende fles na een uurtje opzetten, bij deze kwam het gelijk. Of de link 'truffel-goede Bourgogne' altijd opgaat weet ik niet, ik wil het graag geloven. Eigenlijk maakt mij dat helemaal niets uit, de combinatie is voor mij winnend. Vandaag heb ik er weer zo eentje. Verkrijgbaar bij Bourgogne Exclusive. Alcohol is 13%. Ik vermoed houtopvoeding, een licht getoast rokerig geurtje op de stille spiegel is mijn aanwijzing. In het glas een heldere rode kleur met een licht magenta randje. Truffel is dus de eerste geur die mijn neusgaten bereikt, daarna komt kers, aardbei en een heel klein beetje kokos. In de mond vallen de redelijk aanwezige tannines op, 3 op een schaal van 5. Mooie zuren, fruitig, fris, aardbei, aards. Hij is erg elegant, niet bijzonder complex maar dat kan nog komen. Hij heeft een bewaarpotentieel van nog tenminste 10 jaar. Hij is nu al mooi maar zal mooier worden. Ja sorry Onno, ik kan het niet laten om het woord 'mooi' te gebruiken, soms is het gewoon gepast.