05 november 2012

Cepa Lebrel DOCa Rioja Joven 2011

Diverse wijnschrijvers hemelden deze jonge Rioja al op, nu wil ik zelf wel eens zien waar die ophef allemaal over te doen was en of die terecht is, volgens mijn eigen smaak dan. Alcohol is 13%. Diep, fel magenta gekleurd in het glas, 'joven' (jong) is hier al overduidelijk. Een weinig aromatische neus, een lichte kruidigheid maar er springt niets het glas uit. In de mond zacht, kruidig, laag in de tannines, wel drogend, hij voelt wat alcoholisch en scherp aan, prikt een beetje op m'n tong. De zuren zijn wat aan de hoge kant, er zit geen balans in de wijn. Wat ik proef is voornamelijk vers rood fruit en wat kruidigs maar van een lage smaakintensiteit. Ook de afdronk is kort, veel te kort. Ik kijk voor de zekerheid toch nog maar even op de biodynamische Thun-kalender en het blijkt een blad-dag te zijn vandaag: ongunstig om een goeie fles wijn open te trekken. Maar ja, ik heb dan ook geen goeie fles opengetrokken vandaag.