16 oktober 2012

Verzoekje: Joseph Drouhin AOC Côte de Nuits-Villages 2007

Een bespreking van een wijn die ver boven de gemiddelde aanschafprijs ligt van de Nederlandse consument, hij kostte iets meer dan 17 euro bij de Gall & Gall. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 70% van alle verkochte flessen minder dan 3 euro kost. Jammer, maar de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking stijgt nog steeds. Grote kans dat die stijging volgend jaar wederom tot een hogere gemiddelde aanschafprijs zal leiden. Dat is nog buiten de BTW- en accijnsverhoging meegerekend. Het product wijn zit mijns inziens nog steeds in de lift qua populariteit. De vinologenstudie is uitermate populair, het aantal wijncursussen en -opleidingen inclusief aanbieders daarvan is enorm gestegen en de wijnwebwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik zie het zelf ook in de cijfers van Wijn-Blog. Over 2011 had ik een gemiddeld aantal lezers van 100 per dag, over 2012 zit ik momenteel al aan de 160, en dan moet die typische december-wijnmaand nog komen. Vorig jaar had ik in december een uitschieter van 400 lezers op één dag. Vlak voor kerst, je kent dat wel: je diner heb je al helemaal tot in de puntjes gepland en op het laatste moment wil je toch weten wat voor wijn er past bij reerug, konijn of eendenborst, "laat ik maar even gaan googelen".

Hoe dan ook, ik dwaal af van dit verzoekje of liever, deze uitdaging. Iemand was uiterst ontevreden met de wijn die ik nu ga proeven en besloot om het hele assortiment van deze slijterijketen dan maar eens af te fikken. Dat gaat er bij mij niet in vandaar dat ik met deze bespreking zijn ongelijk wil bewijzen. Ik hoop dat de wijn een beetje meewerkt. Alcohol is 13%. In het glas helder heel licht rood met een oranje randje. Aardse tonen en aardbeitjes in de neus, heel voorspelbaar maar o, zo welkom. Een klein beetje stophoest zit er ook weer eens in, die heb ik al een tijdje gemist in een wijn, het duidt op een bepaalde frisheid. Nog geen truffel in het aroma, maar dat kan later nog komen. In de mond vrij hoge, ronde zuren. De aardsheid komt ook in de smaak terug, hij is vol, blijft heel erg lang in de mond hangen. Er zitten nog redelijk wat stroeve tannines, een teken dat hij nog langer bewaard kan blijven. Ik krijg opeens zin in oude kaas, dat is de associatie die deze wijn bij me oproept. Dit is weer zo'n wijn die ik niet kan 'wegleggen', zoals met een boek dat je in één ruk uitleest. Fruitig is hij niet meer zo, het zijn vooral tertiaire tonen die ik proef, maar des te interessanter vind ik hem. Heel, heel langzaam komt die truffel toch nog een beetje opzetten inclusief de bijbehorende bosgrond. Hij is helemaal zoals hij hoort te zijn en zoals ik hem liefheb. Let wel: dit is geen wijn voor beginners. Dat bedoel ik niet snobistisch, maar drink deze wijn als beginnend wijnliefhebber en je zult er waarschijnlijk op afknappen. Daarvoor is hij te moeilijk, niet toegankelijk genoeg. Ik heb inmiddels al heel wat pinot noir wijnen 'under my belt' en weet waar ik het over heb. Goede Bourgogne- en Bordeauxwijnen hebben nu eenmaal wat ervaring nodig en om terug te komen op de hierboven beschreven Bourgogne: ik vind hem goed genoeg. Een goede prijs-pret-verhouding want eerlijk is eerlijk, 17 euro en een beetje is nog steeds weinig geld wanneer je een goede Bourgogne zoekt. Ik zag er vandaag toevallig eentje van 50 euro liggen: Vougeot Domaine de la Vougeraie Clos du Prieuré. Als je nog een kadootje voor me zoekt....