14 oktober 2012

Proeverij zonder uitspugen: Wijn & Spijs Van Dijk High Wine

High Tea is natuurlijk een bekend en zeer populair fenomeen. Over komen waaien vanuit het Verenigd Koninkrijk is het een samenkomen van voornamelijk dames, in Engeland met de gebruikelijke hoedjes op, waarbij er thee wordt geschonken vergezeld van 'fingerfood'; mini-sandwiches, bonbons, taartjes en andere lekkernijen. In Nederland wordt wijn steeds populairder en het fenomeen 'High Wine' heeft zijn intrede gedaan. Er worden verschillende invullingen aan gegeven heb ik inmiddels bemerkt. De ene bijeenkomst beperkt zich tot alleen maar wijn, maar dan in het 'hoge' segment; wijnen vanaf een euro of 50 per fles. Ook zag ik een plateau met verschillende tapas, drie glazen wijn en 'zoek het verder zelf maar uit'. Bij Wijn & Spijs Van Dijk hebben ze er weer iets anders mee gedaan. Op zoek naar een locatie waar men kleine gerechtjes kon bereiden kwamen Marleen en Herman van Dijk uit bij het Apollo Hotel in Zaltbommel. Acht verschillende en passende wijnen werden gezocht bij de selectie van acht verschillende gerechtjes en toen nog een publiek opbouwen.

Gelukkig kregen ze hulp via de Social Media, de plaatselijke courant en diverse websites. Er kwamen in totaal 54 deelnemers op af. We werden ontvangen met een glas Prosecco in de Brasserie van het hotel waarna we naar een aparte zaal gingen. Daar werden we verwend met lekkere hapjes en dito wijnen. Niet allemaal tegelijk, maar na elkaar, in een opbouwende volgorde en ieder tafeltje werd vakkundig door Marleen of Herman geïnformeerd over de te proeven wijn-spijs combinatie. Daarnaast kon je het allemaal nog eens teruglezen op de mooi verzorgde hand-outs. Ik ben zelf een groot fan van het 1+1=3 principe: ofwel het gerecht, ofwel de wijn wordt lekkerder in de combinatie, liefst allebei natuurlijk. Er is een ander 'kamp' dat het principe hanteert: zowel het gerecht als de wijn moeten naast elkaar stand kunnen houden: de wijn moet het gerecht niet overschaduwen en ook niet andersom. Is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Dit laatste principe gold ook voor veel wijn-spijs combinaties op deze High Wine, wat overigens ook zo bedoeld was. Toch waren er ook enkele 1+1=3 combinaties te proeven. Hieronder volgt een opsomming van wat we voorgeschoteld kregen. Ikzelf vond de combinaties 5, 7 en 8 het mooist.


1. Felici verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Superiore 2010 met couscoussalade met gemarineerde kipfilet.
2. Colterenzio pinot nero 2010 met een Bloody Mary met een in rozemarijn en knoflook gebakken garnaal.
3. La Morandina chardonnay Langhe 2010 met een roulleau van zalm, groene asperges en bieslookcrème.
4. Casa Roma San Dordi 2009 met een salade van sweet potatoe en kreeft.
5. Nusswitz Opale rosé met gemarineerde eendenborst met een compote van kweeperen.
6. Massimo Ronca corvina 2010 met langzaam gegaarde rundersukade met gekarameliseerde zilverui.
7. Collection Plaimont Pacherenc du Vic-Bilh met crème Catalane met sinaasappel.
8. Marzoni moscato spumante rosato dolce Casa Roma met griesmeel bavarois met rode bessen compote.


Marleen en Herman hadden het allemaal erg professioneel georganiseerd. Hun bedrijf 'Wijn & Spijs Van Dijk' bestaat sinds medio 2011, ik ken Marleen van de vinologen-opleiding aan de Wijnacademie. Enerzijds ben ik altijd benieuwd naar wijn-spijs combinaties, anderzijds was ik ook erg nieuwsgierig naar wat mijn medestudenten doen met de opgedane kennis van de opleiding. Misschien dat ikzelf ook nog eens iets wil organiseren dus ik was ook een beetje aan het spioneren en afkijken. Wat ze onder andere ook goed voor elkaar hadden was bijvoorbeeld de tafelindeling. Personen die solo waren aangemeld werden bij elkaar gezet zodat er geen 'vijfde wiel aan de wagen' combinaties ontstonden. Goed over nagedacht. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten. Waar kun je voor 35 euro nou 8 wijnen en 8 gerechtjes proeven in een tijdsbestek van 4 uur en ook nog vakkundig geïnformeerd worden? Overigens zat ik best vol na deze middag dus ik bespaarde me ook nog eens avondeten. Als ik had gewild zou er een spuugbak voor me geregeld kunnen worden, maar dan was ik de enige geweest. Iedereen liet zich rijden, ook ik. Weer eens wat anders, een proeverij zonder uitspugen. Mocht u zelf eens willen deelnemen aan deze High Wine, 'like' dan de FaceBook pagina van Wijn & Spijs Van Dijk en hou de mededelingen in de gaten.